De mobiele site is nog in aanbouw en werkt mogelijks niet optimaal

Financieel interessante informatie

We weten dat de prijs van een jaar scouting voor uw kind(eren) een belangrijke hap uit uw gezinsbudget kan zijn. We denken aan het jaarlijkse lidgeld, maar ook de weekends en kampen, of het jaarlijkse volksdans, of … Maar we vinden ook dat dit voor niemand een reden mag zijn om thuis te blijven! We doen als scouts ons uiterste best om de kosten voor iedereen zo laag mogelijk te houden. Als voor iemand de kosten toch te hoog zijn, dan doen we ons best om hiervoor extra oplossingen te zoeken. Heb je hierover vragen spreek dan gerust de groepsleiding aan. Zij staat open voor vragen en gaan altijd vertrouwelijk om met informatie. Samen kunnen we dan naar de beste oplossing zoeken. Op deze pagina vind je interessante financiële voordelen die je kan gebruiken. Je kan gebruik maken van verschillende formaliteiten: Verminderd lidgeld, Fonds op Maat, betalen in schijven, Het fiscaal attest en de financiële tegemoetkoming van je mutualiteit.

Verminderd lidgeld

We vragen jaarlijks om voor elk kind lidgeld te betalen. Een groot deel hiervan wordt rechtstreeks naar Scouts en Gidsen Vlaanderen doorgestort. Op deze manier wordt uw kind lid van Scouts en Gidsen Vlaanderen waardoor ze verzekert zijn tijdens elke activiteit. Een ander deel van dit bedrag gaat naar de het aankopen van materiaal, de takkas, afvalverwerking, afbetaling van de lokalen en het onderhoud van de lokalen. Voor meer info hieromtrent verwijzen we je graag door naar onze scoutssite: www.scoutsbovenlo.be/info/financieel We begrijpen dat dit lidgeld voor u misschien een groot bedrag is om te betalen. Wij hebben de mogelijkheid om hierop een korting te bieden, voor wie dit nodig heeft. Aarzel niet om hiervoor contact op te nemen met de groepsleiding.

Fonds op maat

Naast het jaarlijkse lidgeld komen er nog andere kosten kijken bij een scoutsjaar: weekends en kampen, volkdansfuif, schaatsten, nitaktoneel,… Dit kan een grote kost zijn voor uw gezin. Wij kunnen als groep, samen met Scouts en Gidsen Vlaanderen, het kamp- en weekendgeld verlagen. Wij als groepsleiding kunnen u hiermee verder helpen. Spreek ons hier gerust eens over aan!

Betalen in schijven

Wanneer het voor uw gezin moeilijk is om het lidgeld, weekend- of kampgeld in 1 keer te betalen, dan is het mogelijk om de betaling ervan te spreiden. U kan dan het totale bedrag in kleinere delen op verschillende momenten tijdens het jaar betalen. Spreek gerust de groepsleiding aan om samen te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Fiscaal attest

Ouders kunnen de kosten voor de opvang van hun kinderen jonger dan 12 jaar inbrengen als vermindering van hun belastbaar inkomen. Ze kunnen deze uitgaven aftrekken van hun belastingen. Dit geldt enkel voor de kosten van 'kinderopvang' buiten de schoolperiodes, dus voor de kampen. Inschrijvingsgeld voor het hele jaar komt niet in aanmerking hiervoor. Er is een maximale terugbetaling van 11,20 euro per dag. Het attest hiervoor bestaat uit 2 delen: een dat in te vullen is door de officiële instantie waardoor we erkend zijn en gesubsidieerd worden (in ons geval de Stad Leuven), en een ander dat door ons in te vullen is. In een eerste luik wordt bevestigd dat het jeugdwerkinitiatief erkend is. In het tweede luik vullen wij de informatie in over het kind en het kamp.

Download het hier: PDF: Fiscaal attest Scouts en Gidsen Boven-Lo 2020. De versie van 2021 is hier te vinden: PDF: Fiscaal attest Scouts en Gidsen Boven-Lo 2021. Extra informatie omtremt dit onderwerp kan je hier terugvinden.

Mutualiteiten

Verschillende mutualiteiten betalen, tot een bepaald bedrag, de kosten van een jeugdbeweging terug. Meestal is dit dus een bepaald bedrag dat je kan gebruiken om de inschrijvingskosten of kampkosten te verlagen. Indien je hiervan wilt gebruik maken moet je het juiste formulier bij je mutualiteit aanvragen of downloaden en aan ons ingevuld bezorgen. De links naar deze formulieren vind je onderaan bij elke mutualiteit terug. Wij als scouts moeten dit formulier handtekenen ter bevestiging je zoon/dochter wel degelijk op onze scouts zit (zie onderaan voor meer info over de voordelen bij de verschillende mutualiteiten). Om dit zo snel mogelijk te laten verlopen lijkt het ons het handigste als je deze formulieren op voorhand afdrukt en ons eens aanspreekt voor of na de vergadering. Het allergemakkelijkste zou zelfs zijn als deze formulieren al zo veel mogelijk zijn ingevuld (met de informatie die u zelf heeft), zodat we maar een paar regels moeten invullen en meteen kunnen teruggeven. We geven je een overzichtje: